Logga in

Vanliga frågor

Hur fungerar Insurely?

Insurely ger dig en översikt över dina försäkringar. Med BankID identifierar du dig mot ditt försäkringsbolag via oss och vi hämtar in din försäkringsdata. Vilken data vi hämtar in står definierad i vår integritetspolicy.

Varför ska jag använda Insurely?

Försäkring är kanske inte något vi tänker på varje dag. Samtidigt är det ganska bra att veta vilket skydd man har och vad som gäller. Insurely hjälper dig enkelt hålla koll på dina försäkringar - i en app. Vi hjälper dig sedan att hålla koll på vad din försäkring täcker, vad du betalar och när en försäkring går ut.

Finns det några dolda kostnader?

Nej, att använda Insurely kostar ingenting.

Vad händer med mina försäkringar när jag loggar in hos er?

Insurely skapar en överblick över ditt försäkringsskydd, kostnader och annan relaterad information. Insurely kan inte göra förändringar i dina försäkringsavtal utan din begäran. Vi tar aldrig över ägandet för dina försäkringar utan du har fortfarande kvar ditt avtal med respektive försäkringsbolag.

Vilka försäkringsbolag hämtar ni försäkringar från?

Följande försäkringsbolag kan vi hämta dina försäkringar från:

  • Trygg-Hansa

  • If Skadeförsäkring

  • Länsförsäkringar

  • Folksam

  • Moderna Försäkringar

  • Bliwa

  • Dina Försäkringar

  • Svedea

  • Skandia

  • Volvia

  • Tre Kronor

  • Hedvig Hemförsäkring

  • ICA Försäkringar

  • Gjensidige

Hur fungerar min försäkringsprofil?

Vi har utvecklat en digital försäkringsrådgivning med syftet att göra det lättare att förstå om man kanske saknar en viktig försäkring. Idag inkluderar vi de vanligaste försäkringstyperna vi anser att man absolut bör ha koll på. Det finns såklart fler försäkringar som kan vara lämpliga för en livssituation, och framöver vill vi även kunna inkludera dessa.

 De försäkringstyper som omfattas i vår digitala rådgivning idag är: 

  • Hemförsäkring (hyresrätt, bostadsrätt eller villa)

  • Bilförsäkring

  • Släpvagnsförsäkring

  • Övriga fordon

  • Gravidförsäkring

  • Barnförsäkring

  • Sjuk- och olycksfallsförsäkring

  • Olycksfallsförsäkring

  • Djurförsäkring (Häst, Hund, Katt)

Under övrig trygghet föreslår vi även andra försäkringar som inte matchas mot ditt nuvarande försäkringsinnehav: 

  • Livförsäkring

  • Låneskydd

  • Sjukvårdsförsäkring

  • Inkomstskydd

Varför syns inte alla mina försäkringar i försäkringsprofilen?

När du svarar på frågorna om din livssituation så beräknar vi vilka försäkringstyper som är lämpliga för dig att ha för att du ska ha en bra försäkringsskydd. Dessa matchar vi med de försäkringarna du har. Det kan vara så att du har ytterligare försäkringar t.ex. försäkring via din arbetsgivare eller fackförbund som inte räknas med. Dessa är också bra att ha även om de inte syns i försäkringsprofilen.

Vad är bakgrunden till Insurely?

Vi startade Insurely för att vi tycker försäkring var alldeles för krångligt och för att det är svårt att ha koll på vad man har försäkringsskydd.

Vi kände helt enkelt att det var svårt att få en överblick över sitt försäkringsskydd, om man är rätt försäkrad eller veta om man betalar en rimlig eller för hög premie. Vi ville därför göra det möjligt att samla alla sina försäkringar digitalt på ett och samma ställe. Därefter blir det lättare att förstå om man har rätt försäkringsskydd för just sitt behov.

Hur kommer jag i kontakt med Insurely?

Du kommer i kontakt med Insurely genom att maila info@insurely.se eller genom att skriva till oss på Facebook eller Instagram.

Integritet

Hur ser Insurely på sekretess?

Sekretess och hantering av personuppgifter är viktiga frågor för oss. Under inga omständigheter får Insurely lämna ut personlig information utanför ditt Insurely-konto. Det är endast du som användare som kommer åt dina personuppgifter. Läs mer om integritet och hur vi hanterar data i vår Integritetspolicy.

Hur vet jag att Insurely är säkert att använda?

Genom inlogg med BankID som är en personlig e-legitimation säkerställer vi att det endast är du som har tillgång till ditt konto hos oss. Insurely hanterar självklart personuppgifter i enlighet med GDPR och är personuppgiftsansvarig enligt personuppgiftslagen. I vår Integritetspolicy anger vi hur vi behandlar personuppgifter som lämnas vid användning av tjänsten. Vi använder dessutom kryptering och har byggt en databasinfrastruktur som är säker mot intrång. Du kan när som helst dessutom avsluta ditt konto. Då raderas all personlig information och kopplingarna till dina försäkringsbolag ner och dina lösenord raderas permanent från våra system.

Vilka uppgifter samlar Insurely in?

Insurely samlar idag in information såsom namn, kontaktuppgifter, personnummer, information om dina försäkringar (namn, försäkringsbelopp, försäkrat objekt, medlemskap i fackförbund, premium samt relaterad information), boendeform, information om hushållet, eventuella fordon och eventuella djur. Information samlas in i syfte att presenteras för dig i tjänsten och endast du själv kan se informationen på ditt Insurely-konto.

Vad händer med min data?

Vi samlar in din försäkringsdata för att ge dig en översikt över sina försäkringar. Du har hela tiden kontroll över din data och kan när som helst radera ditt Insurely-konto. Din personliga information lämnas aldrig ut till någon tredje part.

Vad händer med informationen när jag avslutar mitt Insurely-konto?

När du avslutar ditt Insurely-konto så raderas din personliga data från Insurely. Detta påverkar så klart inte dina försäkringar. Har vi däremot lämnat råd om försäkring eller du köpt en försäkring via oss behöver vi spara rådgivningsdokumentationen i tio år från det sista rådgivningstillfället i enlighet med Lag om försäkringsförmedling.

Har Insurely rätt att använda anonym data?

Ja, Insurely får använda anonym data på anonym gruppnivå till exempelvis marknadsundersökningar. I framtiden kan Insurely komma att använda sådana undersökningar för att förbättra tjänsten samt för att kunna erbjuda jämförelsetjänster. Exempel på sådan anonym, aggregerad marknadsdata kan vara att visa den genomsnittliga kostnaden för en viss typ försäkring.

Din försäkringsinformation

Varför saknas det information om mina försäkringar?

Genom vår teknik hämtar vi in all information som finns tillgänglig om dina försäkringar på respektive bolag. Vi har också gjort jobbet åt dig för att du enkelt ska kunna förstå vad dina försäkringar faktiskt innehåller. Ibland kan det bli fel.

Om du har en väldigt ovanlig försäkringstyp, är det inte säkert att vi kan visa omfattningen helt. Då kan det kännas som att det finns begränsad information.

Ibland har försäkringsbolagen tekniska problem. Då kan det under perioder vara svårt att hämta in sina försäkringar. Vi gör vårt bästa för att informera dig om detta, men vi lyckas inte alltid med det. Oftast brukar det fungera om man provar efter en liten stund ingen.

Kan jag se hela hushållets försäkringar?

Ja! Du och din partner kan koppla ihop era konton med varandra så kan ni se varandras försäkringar tillika hushållets samtliga försäkringar. Tänk på att du endast kan göra förändringar i försäkringar som står på dig och vice versa.

Varför kan jag inte se alla mina försäkringar?

Ibland känns det som att det saknas en försäkring på ditt konto. Om du upplever detta kan det bero på lite olika saker:

Din försäkring står på en annan person i hushållet

Det är vanligt att försäkringar står på en annan familjemedlem, men omfattar hela hushållet. Ett exempel kan vara din hemförsäkring, bilförsäkring eller barnförsäkring. Med vår funktion “familjekonto” kan du och din partner koppla ihop sina konton och se hela hushållets försäkringar.

Försäkringsbolaget har ett tekniskt fel just nu

Insurely är beroende av försäkringsbolagens egna IT-system. Om dessa system inte fungerar, vilket tyvärr händer ibland, leder det till att du får ett felmeddelande. Eftersom det brukar vara temporära fel, så rekommenderar vi att du testar igen, eller väntar någon dag.

Du har inga försäkringar hos det valda bolaget

Ibland kan det vara så enkelt som att du inte har några försäkringar på det bolag du valt. Det händer våra användare ganska ofta, och det kan bero på att man kanske har bytt försäkringsbolag.