Hur funkar din försäkring under coronautbrottet?

Coronautbrottet har blivit allvarligare, UD avråder från att åka till Norra Italien, USA stoppar inkommande flyg från Europa och allt fler ställer in sina resor. Både på grund av oro för att bli smittad, bidra till smittospridning men också för att allt fler arbetsgivare kräver att man sitter i karantän och stannar hemma två veckor efter hemkomst. Vi reder ut vad som gäller kring din försäkring om du vill avboka din resa eller om du faktiskt skulle bli sjuk på resan.

Om du behöver söka vård på resan 

Din hemförsäkring innehåller ett reseskydd som skyddar dig på resan om du blir sjuk och behöver söka vård i landet du befinner dig i. Samma villkor gäller för coronaviruset som om du blir sjuk under andra omständigheter. 

Dock finns särskilda bestämmelser för om du åker till ett land som UD avråder från på grund av viruset, då är det inte säkert att försäkringen täcker. Var noga med att kontrollera UDs reserekommendationer eftersom de påverkar hur din reseförsäkring gäller. 

Vissa bolag ersätter merkostnader för evakuering till Sverige om UD ger en sådan rekommendation. Ibland ersätter försäkringsbolaget vissa merkostnader även utan UDs rekommendation för att du ska kunna ta dig till en säkrare plats. 

Om du blir akut sjuk eller skadad på resa så ska du kontakta SOS International (ICA Försäkringar, Hedvig, Tre Kronor, Folksam, Trygg-Hansa, Länsförsäkringar, If och Dina Försäkringar) eller Falck Global Assistance (Moderna Försäkringar), alternativt vid mindre allvarliga fall till försäkringsbolagets kundsupport. Eventuella behandlingar måste godkännas av försäkringsbolaget och därför ska du alltid ringa dem först.  

Om du vill avbeställa din resa 

Avbeställningsskydd som du exempelvis kan ha via din kortförsäkring om du betalat resan med kortet gäller enbart om du själv eller någon i ditt resesällskap blivit sjuk och du inte kan genomföra din resa.

Endast oro för viruset är inte ett skäl till att få ersättning från försäkringen för avbokad resa. Försäkringsbolagen ersätter inte heller avbokningen på grund av att UD avråder från resa till platsen. Försäkringsbolagen hänvisar istället till rese- eller flygbolaget för att ta reda på vilka möjligheter du har att avboka eller omboka din resa. 

För de som ska boka en resa så erbjuder nu vissa rese- och flygbolag, såsom SAS och Ving ombokning eller avbokning utan extra kostnad under en viss period.

Om du blir satt i karantän på resan 

Varken ökade kostnader eller förlorad inkomst i och med förlängd resa på grund av karantän är något som reseskyddet i din försäkring täcker. Istället får man i så fall söka ersättning hos de lokala myndigheterna som beordrat karantänen. 

Om du blir satt i karantän när du kommer hem från din resa  

Om du måste sitta i karantän på grund av risk för smittspridning finns inget försäkringsskydd. Om du befinner dig inom EU kan du ha möjlighet att få så kallad smittbärarpenning genom Försäkringskassan. Läs mer hos Försäkringskassan. För mer information om coronaviruset hänvisar vi till https://www.krisinformation.se/.

Viktigt att du har koll på ditt försäkringsskydd 

Säkerställ att du har en hemförsäkring med reseskydd som täcker resan du är på ifall du skulle bli sjuk. Det kan även vara bra att ha en sjuk- och olycksfallsförsäkring vilken kan ge ersättning vid eventuella bestående men orsakad av en sjukdom. Vilka försäkringar du har kan du enkelt se med Insurely. Om du planerar att resa, glöm inte kolla UDs reserekommendationer innan du åker. 

Logga in